Vraag ’t Stefan (12.5)

Iedere dag komen er honderden vragen binnen via het vragenformulier. Dat is logisch, want Stefan heeft vrijwel overal een antwoord op. Heb je ook een vraag? Vraag ‘t Stefan!

Dit keer een speciale aflevering van Vraag ‘t Stefan. Marc stuurde me namelijk een lijstje met 10 vragen over muziek. Vandaag beantwoord ik de eerste vijf. De volgende keer (week?) de tweede helft.

Stel Stefan een vraag
Je naam: Marc
Vraag: Hierbij lever ik u een vragenlijst aan voor Stefan.
Hopelijk vindt hij de tijd en de motivatie om de vragen op zijn webstek van treffend antwoord te voorzien.

Beste Marc,

We hebben Stefan bereid gevonden om je vragen te beantwoorden. Daar gaan we dus!

6) Harvest of After the Gold Rush?
Het Neil Young album waarmee ik het meest bekend ben is Everybody Knows This Is Nowhere. Voor mij de ingang naar een oeuvre waarvan ik de meeste pareltjes nog moet ontdekken. Maar als ik dan toch moet kiezen tussen deze twee platen dan kies ik voor After The Gold Rush. Maakt mij dat tot een slecht mens?

7) Springt en zingt/playbackt u weleens door de kamer als u muziek op hebt staan? Zo ja, wel object gebruikt u dan als microfoon?
Ja. Hoewel ik in de avonduren graag een luisterplaat opzet, waarnaar ik dan ook daadwerkelijk luister, zing ik graag mee. Soms blijft dit bij playbacken, maar vaker wel dan niet blèr ik op zulke momenten mee, of ik de noten nu haal of niet. Ik heb een microfoon in mijn kamer, maar die gebruik ik maar zelden. Het is toch leuker om iets wat toevallig voor handen is te pakken. Deodorantbussen, haarborstels, schenkstroopflessen tot de aloude, vertrouwde pen: ik heb het allemaal al eens gebruikt.

Overigens kunnen sommige studiegenoten zich nog wel een momentje herinneren dat ik tijdens een weekendje weg de afwasborstel ter hand nam om Ultimate Kaos’ Casanova ten gehore te brengen – inclusief microfoon-in-de-lucht-gooien-en-weer-vangen-moment.

Sowieso is mijn leven een soort videoclip. Ook op de fiets of aan de wandel – als ik muziek luister en dat is bijna altijd – playback (of zing) ik graag mee, totdat iemand me vol verbazing of geamuseerd aankijkt. Daarbij beeld ik mij graag in dat ik in de videoclip speel. Inclusief MTV-informatiebalkje met artiest, titel en album aan het eind. Want ik weet altijd precies op welk moment dat balkje in beeld zou moeten verschijnen.

8) Favoriete Beatles-album?
Revolver. Op de voet gevolgd door The White Album. Waarom? Eleanor Rigby doet me denken aan Engelse les vroeger, Tomorrow Never Knows is voor mij het eerste nummer waarvan ik dacht “ja dit is dus wel onder invloed opgenomen”, For No One heb ik altijd een zwak voor gehad… Moet ik doorgaan? Dit album heeft voor mij de meeste persoonlijke connotaties.

(full disclosure: al draag ik ook warme herinneringen aan het spelen van A2 Racer III met The Beatles rode en blauwe compilatiealbums – maar die tellen niet natuurlijk, compilaties – en het kijken van de oude Beatles-films op de tweede Belg… Bij de soundtracks daarvan kun je me ook wegdragen…)

9) Is de opkomst van hiphop sinds de 80’s een wezenlijke vernieuwing van de populaire muziek of een dwaalweg gebleken?
Een dwaalweg zou ik het niet willen noemen, maar het heeft er wel toe geleid dat we nu eenheidsworst voorgeschoteld krijgen die weliswaar catchy, maar ook behoorlijk nietszeggend is en waar rap puur wordt gebruikt om een catchy refreintje verder uit te stellen. Staat u mij toe drie voorbeelden te geven:

Het is niet zo dat ik dergelijke nummers niet leuk vindt, maar het is zo makkelijk. Je kunt je afvragen of het de original flava was waar de pioneers van hiphop aan dachten. Aan de andere kant wordt natuurlijk ieder genre compleet misbruikt de mainstream in gegooid… Dat geldt ook voor folk, rock en welk ander genre je maar opnoemt. Elk genre heeft zijn verachtelijke commerciële exponenten. Iets wat ik maar de Vernickelbackisering van de muziek noem. Hoe schaamteloos slecht hun laatste liedjes zijn (“Hee, dat Kid Rock-liedje, dat kunnen wij ook maken!” – en nee, bewust GEEN link naar dat nummer), dat is pas erg.

Maar ik dwaal af (pun intended)… In ieder geval wordt er natuurlijk vast interessante hiphop gemaakt, maar of het een wezenlijke vernieuwing van de populaire muziek heeft voortgebracht? Het heeft in ieder geval een enorme invloed gehad, al denk ik dat die misschien nog wel meer aan de R&B is toe te schrijven dan aan echte hiphop… Laten we het erop houden dat hiphop in ieder geval een stempel heeft weten te drukken. Meer durf ik er niet over te zeggen.

10) Omschrijf in één pakkende zin de impact van een goed liedje op uw ziel?

Een goed liedje biedt een alternatief, opent de hersenen, geeft me even andere gevoelens, biedt de mogelijkheid om het anders te zien, om weg te dromen of de adrenaline te voelen stromen; ineens voel ik mij begrepen.

2 reacties

“Vandaag beantwoord ik de eerste vijf. De volgende keer (week?) de tweede helft.”

Lekker luie copy-paste… Ik verwacht meer van je, Stefan.

Bedankt voor de uitgebreide en leerzame antwoorden!
Om je wedervraag in vraag 6 te beantwoorden: Neen. Harvest en After the Gold Rush worden in de regel beschouwd als zijn grootste albums, gevolgd door Tonight’s the Night en Everybody Knows This Is Nowhere. Mijn ervaring voor wat betreft de eerste twee: Harvest is toegankelijker, maar op den duur komt After the Gold Rush daar overheen.
Over die hiphopvraag: daar kwam ik op toen ik in die Rolling Stone allertijdenlijsten tot mijn verbazing zag dat artiesten als Dr. Dre, Kanye West, Eminem, Jay-Z e.d. bij Greatest Artists, Greatest Albums en Greatest Songs er ‘gewoon’ tussen staan. Blijkbaar zijn ze toch elite geworden.
Beatles-tip: Please Please Me, de allereerste cd. Verrassend goed. En daarna The Last Shadow Puppets opzetten, snap je waar die het vandaan hebben 🙂

Geef een reactie