Maar Twitter werkt toch ook helemaal niet?

Als ik een tijdje (lees: enkele uren, een dag of langer) niet op Twitter ben geweest, dan heb ik het gevoel dat ik dingen heb gemist. Dat gevoel is onderdeel van het ‘spel’, sinds dat Twitter een beetje populair begon te worden én de reden waarom zo’n beetje de eerste actie van de gemiddelde Twitter-gebruiker is: “naar beneden scrollen” om te kijken wat je heb gemist. Het is ook de reden waarom ik Tweetdeck nog steeds gebruik: dankzij Lijsten en zoekkolommen volg ik toch nog alle onderwerpen die ik wil volgen en mis ik relatief minder. Maar ik mis wel dingen. Op Facebook mis ik ze wellicht ook. En die angst tot missen is ten dele wat het zo verslavend maakt voor al verslaafde gebruikers.

Maar als je niet zo vaak tweet, kan ik me zo voorstellen dat je niet zo goed weet waar je moet beginnen met lezen. Gecureerde tweets over onderwerpen, evenementen en internetfenomenen kunnen volgens mij best meerwaarde bieden, zolang het (in eerste instantie) maar gebeurt op een manier die de grote groep fanatieke gebruikers op dit moment niet wegjaagt. De reden om Twitter te gebruiken is vooral omdat er hele fanatieke journalisten, bekende mensen en gewone jij-en-ik-ers opzitten die het wél leuk vinden. In die zin vond ik Moments dan ook geen slecht idee (behalve dat we ’t hier in Nederland nog niet hebben). Alleen zou ik het best gaaf vinden als jij-en-ik-ers dat zouden kunnen doen. Dus dat je een soort curated-twitter-stroom van gebruikers krijgt naast hun gewone tweets, of dat ze tweets met een hashtag makkelijk gebundeld kunnen weergeven. Dat je tweets van de mensen die je volgt met een bepaalde hashtag kunt zien, niet alle tweets per definitie.

Het voornaamste probleem van Twitters-curatiemogelijkheden tot nu toe is dat het niet vanuit de gebruikers lijkt uit te gaan, maar vanuit rekenkracht, de media en dus top-down. While You Were Away, een functie die ik op mobiel via Tweetbot in ieder geval weet te vermijden, voelt niet als een samenvatting van wat ik heb gemist, maar een paar populaire tweets van accounts die ik toch wel altijd even check als ik begin met twitteren. Dat is niet krachtig of sociaal, dat is een open deur en een belediging van de intelligentie van de gebruikers. Wij twitteraars weten vaak zelf heel goed wat we willen lezen, liken en delen. Twitter mag daar best een handje bij helpen, als het niet anders kan, maar dan moet het wel beter zijn dan wat we zelf zouden bedenken en ook niet alleen maar via adverteerders zijn. Als Sander van Hoorn op de goede plek op het goede moment is om verslag te doen van een conflictsituatie, dan moet Twitter me daarop wijzen. De krenten uit de pap zeg maar, niet het laaghangend fruit. Dan maak je Twitter boeiend, laat je de meerwaarde zien en kunnen zelfs de meest fanatieke gebruikers niet zeggen dat ze er niks aan hebben.

Ik zie dus wel meerwaarde in een versie van Twitter waarin je weinig mist. Een slimme openingspagina met een overzicht van trending topics, gecureerde streams en mensen die positief opvallen in de Twitter-verse en dat je daarna kunt doorklikken naar de realtime-stream die Twitter zo verslavend maakt. En oké, zet er maar een opt-out / opt-in-knop bij voor bestaande gebruikers. Maar maak het vooral zo goed dat je die pagina niet uit wil zetten…

Auteur: Stefan

Stefan is online adviseur, redacteur en tekstschrijver. Hij studeerde Nederlandse Taal & Cultuur in Nijmegen, maar werkt inmiddels bij ZB Communicatie & Media in Ede. In zijn vrije tijd speelt hij gitaar, maakt, ontwerpt en onderhoudt hij websites.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*