Auto’s die 1 op 30 rijden. Elke vijf minuten een trein. Een brandstofcel ter grootte van een dobbelsteen. Toekomstmuziek? Misschien. Onhaalbaar? Zeker niet! Als wij kiezen voor Nederland als GreenValley aan de Noordzee.
Ja, ALS we daarvoor kiezen, maar hoe groot is die kans dat er genoeg mensen voor kiezen. Natuurlijk wil zo’n beetje iedereen een schone en leefbare aarde, maar als we daarvoor onze GTI moeten inleveren of andersoortig comfort/luxe, dan valt er een grote groep af. Bijna iedereen heeft vast het verhaal van General Motors gehoord, die een zuinige auto van 1 op 25 hadden ontwikkeld, maar m toch maar niet gingen verkopen, omdat ze dan minder winst gingen maken. ALS General Motors gewoon het lef zou hebben om deze auto massaal te gaan produceren, of de motor gewoon in al hun auto’s standaard te stoppen, DAN, DAN zouden we er iets aan hebben. Maar de gevestigde orde doet dat niet natuurlijk, die hebben te grote belangen. Dus moet er een pionier komen die het doet. Maar een pionier is niet de gevestigde orde, en wordt dus sneller over het hoofd gezien. Al met al zal het nog wel even duren voordat we in zuinige auto’s rijden met zijn allen, want zolang krachtig stoer is, en zuinig niet, is de bestuurder van de BMW M6 die vanochtend over de Sint-Annastraat scheurde nog niet om.
Elke 5 minuten een trein? Graag! Gratis OV? Meer dan welkom! Maar dan moeten we wel investeren in extra spoor en busbanen. Het Greenvalley-idee van Groenlinks is begrijpelijk, maar toch echt toekomstmuziek. Alleen als we om een bizarre reden, massaal, maar dan ook massaal besluiten geen auto’s die minder dan 1 op 25 rijden te kopen, alleen als we massaal, maar dan ook ECHT massaal besluiten om met zijn allen GroenLinks te stemmen. Alleen dan, EN ALLEEN DAN krijgen we die GreenValley van GroenLinks. En dat is dan heus niet in 1 regeringsperiode te verwezenlijken…