Ray LaMontagne werkte na een allesbehalve ideale jeugd in een schoenenfabriek. Op een ochtend, hij moest de vroege dienst draaien, werd hij wakker van zijn wekkerradio. Hij hoorde het nummer Treetop Flyer van Stephen Stills. Hij kocht het hele album, luisterde en besloot ontslag te nemen. In 1999 begon hij met touren, al bleef hij ook actief als timmerman. In 2004 kwam dan de relatieve doorbraak met debuutalbum Trouble. Ray is bekend om zijn zachte stem die toch heel erg hoog kan uithalen.
Na een redelijk succesvolle tour, waarbij hij de shows vooral in het donker speelt, om zijn publiek niet te hoeven zien, begon de zachtaardige Ray met het opnemen van zijn tweede album. Ter promotie speelde hij bij KCRW een aantal liedjes en koos hij random een nummer uit een lijst met covers. Hij kende het nummer niet, maar leerde het en speelde een geheel eigen versie. Het bleek Crazy van Gnarls Barkley te zijn. Toen de oorspronkelijke versie een hit werd, werd ook Rays versie alom geprezen op internet. Voor de platenmaatschappij in Engeland genoeg reden om het debuutalbum opnieuw uit te brengen. Ineens werd debuutsingle Trouble ook een hit (en gepimpt met hippe viooltjes). Daarna werd single How Come uitgebracht, met op de b-kant de Crazy cover. Zo werd Ray ineens hot stuff in Engeland.
Ondertussen kwam in Amerika al tweede album Till The Sun Turns Black uit. Het album bevatte meer instrumenten dan voorganger Trouble, maar deed het ook iets minder goed. Maar het moge duidelijk zijn dat Ray de redder van de folkcountry is, als we een naam aan het beestje gaan geven. Koop die albums.
ZEVEN ZINNEN
1 | It’s just man killing man killing man killing man killing man killing man: I don’t understand it’s just man killing man…
How Come (Trouble)
Eindelijk weer een goed maatschappijkritisch liedje. Toegegeven: er worden sterkere teksten gezongen in How Come, maar met deze enorm catchy zin eindigt hij het nummer. De video vind je hier (ja, ironisch genoeg werd het nummer gebruikt in The Devil Wears Prada).
2 | Her Papa he was a preaching man and the lord is hard to please, so she comes down from the ozark hills to these very streets to roam
Hannah (Trouble)
Ray zei bij het verschijnen van Till The Sun Turns Black dat hij sommige liedjes van Trouble niet meer kón spelen, omdat ze te persoonlijk waren, te veel pijn deden. Hannah is één van die liedjes, over een onbereikbare liefde.
3 | So now we see how it is: this fist begets the spear, weapons of war, symptoms of madness; don’t let your eyes refuse to see, don’t let your ears refuse to hear, or you ain’t never going to shake this sense of sadness
Hold You In My Arms (Trouble)
Om elkaar vast te houden, heb je twee mensen nodig. Iemand die vasthoudt, en iemand die vast wil worden gehouden. Maar zelfs als je dat wil, moet je je er wel nog open voorstellen. Anders zie je alleen maar de verkeerde dingen.
4 | There’s a lot of things I don’t understand: why so many people lie, well it’s the hurt you hide that fuels the fires inside you. Will I always feel this way? So empty, so estranged?
Empty (Till The Sun Turns Black)
Over onzekerheid en een gevoel van vervreemding. En dat je dan zelfs de mooie dingen in het leven niet echt helemaal kunt waarderen. Best depressief eigenlijk.
5 | Can you see the corporate man? He’s winning on the telephone, his possessions are his throne ’till the sun turns black.
Till The Sun Turns Black (Till The Sun Turns Black)
Het tweede album van Ray heeft als terugkerend thema het gebrek aan mythes in de hedendaagse maatschappij. Dit nummer gaat dan ook over wat er zou gebeuren wanneer de wereld begint te vergaan, of in ieder geval wanneer er iets grondigs veranderd. Wat heb je dan nog aan je mobiele telefoon of aan je flatscreen TV?
6 | You so pretty with your hair all a mess, your eyes so bright and full of happiness and I could not find the words to tell you how you are making me feel inside I just stood there before you and smiled.
You Should Belong To Me (niet uitgebracht)
De frustratie klinkt in dit live nummer maar al te goed door in zijn stem. Zijn eigen onvermogen ten opzichte van de eenvoudige schoonheid van de dame in kwestie: you should belong to me.
7 | Big-boned woman, gonna save my soul I’m gonna, big-boned woman gotta whole lotta whole lotta whole lotta what i need.
Big-boned Woman (niet uitgebracht)
Liefde gaat door de maag. En dikke mensen zijn gezelliger. Heel erg aanstekelijk!
songteksten (c): Ray LaMontagne.