Waarom ‘Deadline’ geen ‘Spooks’ is

Het is misschien erg makkelijk om een nieuwe Nederlandse serie (gisteravond voor het eerst op Nederland 1) tegenover een bekroonde Engelse serie (nu even niet op TV, serie 6 net afgelopen in Engeland) te zetten, maar gezien het feit dat de Nederlandse variant nogal wat overeenkomsten vertoond met de door mij zo geliefde Engelse spionageserie, doe ik het toch.

Deadline

Over het acteerwerk wil ik het niet hebben. Ik vond het allerminst slecht. Ik stoorde me er in ieder geval niet aan. Ook qua speciale effecten overstijgen we volgens mij het budget van de gemiddelde Nederlandse serie, dus daar wil ik ook niet over zeuren. Het zijn de kleine dingen die het doen…

Muziek
Spooks heeft zijn eigen soundtrack, en met recht. De muziek doet modern aan, maar bevat vlagen van klassieke zangpartijen en traditionele melodielijnen. De muziek onderschrijft de emotie van scène als dat nodig is, maar draagt bovendien op cruciale momenten bij aan de spanningsopbouw. Dit laatste was weliswaar niet helemaal afwezig bij Deadline, maar feit blijft dat op de rustige momenten het standaard Nederlands drama pianodeuntje inzette (die de vaart volledig uit de aflevering haalt), en de spannende momenten werden vooral begeleid door een soort melodieloos gedreun.
Ditzelfde zien we bij de titels, wanneer de serie ‘echt’ begint… Een titelscène hoort de toon te zetten, de snelheid in de serie op te bouwen. Qua beeld doet Deadline dat lang niet slecht, maar qua muziek waren de titels om te huilen.
Hetzelfde geldt voor de trailers… Bekijk deze trailer van Spooks: orkest erachter en aan het eind een overgang naar een pompende baslijn… Ga dan eens naar de Deadline site en klik op het publieke deel (linkerkant). Ook daar zijn trailers te bekijken… En wat horen we: het begint lang niet altijd slecht, maar het eindigt onvermijdelijk in de standaard Nederlandse actieserie scheurende gitaarsolo…. Jammer. Als je je serie dan toch internationaler wil laten zijn: zo’n cliché kan heel eenvoudig worden voorkomen… Ik zeg niet dat Deadline een Spooks-kloon moet zijn, maar betere muziek had de serie zelf beter gemaakt.

Spooks

Snelheid camerawerk
Spooks maakt ingenieus gebruik van splitscreens, snelle camerabewegingen (zonder onrustige beelden te produceren) en kleur om snelheid in de serie te houden. Deadline is een actieserie, maar qua camerawerk (op het laatste stuk na wellicht) leek het Rozengeur en Wodkalime (behalve dat ik deze serie nooit heb gezien. Kijk nu eens naar deze scène uit Spooks. Eerst zijn de twee mensen met elkaar aan het praten en kijk hoe het camerawerk van stijl veranderd zodra er iets gebeurt. Het is dit soort inventief camerawerk dat ik nog mis bij Deadline. Ook de rustige scènes van Spooks worden gekenmerkt door inventiever camerawerk dan tot nu toe bij Deadline te zien was.

Stijl
Ik kan helaas niet de titels van Deadline laten zien, maar ze komen vast op Uitzending Gemist (en het logo staat op de eerder gelinkte site). Feit blijft dat ze van een übermodern lettertype zijn gemaakt (al is de aftiteling dan weer van het standaard VARA-lettertype, dat er niet bij past… Kijken we naar Spooks, dan zien we een zakelijke stijl in de intro. Er wordt nauwelijks informatie gegeven (om geheimzinnigheid te waarborgen, in stijl met de serie zelf, daar is dus over nagedacht). Ik moet zeggen dat de Amerikaanse variant van de titels (waar de serie MI- heet), dan weer minder sterk is. Het logo van de serie daar is dan weer net zo nepmodern als het logo van Deadline.

En dan zijn er nog wat kleine dingen die ik gewoon vreemd vind:
– Waarom communiceren ze zelfs via de headsets als ze vlakbij elkaar zijn?
– Waarom komen ze in de eerste aflevering met zo’n matige badguy. Zijn explosie heeft effect, dat zeker… Maar de man zelf blijkt een zenuwachtig knutselaartje te zijn, dat er ook nog eens vandoor gaat. Dat maakt toch geen indruk? Had nu in ieder geval een glimps van echte badguy in de aflevering gestopt, die eigenlijk achter het plan zat en niet alle aandacht op het knutselaartje zelf. Jammer.
– Wat een onbevredigend einde. Het lijkt er de hele tijd op dat het een zaak van één aflevering is. Dat lukt uiteindelijk niet en dan gaan we eruit met een doorbraak, waar niks meer mee gedaan wordt in die aflevering. Ik neem aan dat het lukt wat kijkers mee te slepen naar de volgende aflevering, maar feit is dat het team zo goed als opgeheven werd en nu zonder fatsoenlijk opgeloste zaak naar de volgende aflevering gaat… Ik hoop dat dit stuk van het verhaal niet zonder meer als afgehandeld wordt beschouwd in de volgende aflevering.
– Waarom wordt er zo moeilijk gedaan? Gezien het feit dat het in een fictief Nederland speelt (met een Ministerie voor Veiligheid), dan kan er toch best een erkende organisatie zijn die terroristen oppakt? Waarom moet dat geheim worden gehouden? In Engeland weet ook iedereen dat MI-5 bestaat. Niemand weet alleen wie er werkt. Dat is toch ook vet geheimzinnig, en het ligt ook iets meer voor de hand… Wat doet het Ministerie van Veiligheid dan nog meer, dat er een apart, geheim team is dat terroristen oppakt? De AIVD leiden? Het leger?
– Er wordt in deze serie slechts een aanzet voor privélevens gegeven. Ik hoop dat dit verder wordt uitgewerkt (daar ga ik ook eigenlijk wel van uit). Een serie wordt pas echt leuk als je de personages goed leert kennen.

Maar goed, mocht ik volgende week zaterdag niks beters te doen hebben, dan kijk ik weer. Er zit potentie in de serie en ik hoop dat we die volgende week te zien krijgen…

1 reactie

Geef een reactie