Dan heeft u gewoon mazzel gehad

HaiHai

Mijn telefoonrekening is niet iedere maand even grappig. Hi heeft namelijk de nare gewoonte zoveel mogelijk uit de bundel te houden. Dus alleen telefoneren binnen Nederland, sms’en en mms’en betaal je met je bundel. En internet eerst ook, totdat dat ineens apart werd afgerekend. Dat gebeurde tot november namelijk onder het kopje ‘dataverkeer’ en dat vond ik niet erg, want zo maakte ik het overige tegoed van mijn bundel op. In december kreeg ik echter een stuk hogere rekening. Ineens zat internet buiten de bundel. En toen ik vandaag mijn rekening zag (die ook hoog was door mijn recente trips naar het buitenland), was ik het zat en belde ik naar de Hi klantenservice. Mijn vraag was, min of meer, wat nu het nut van een belbundel is als je er niks mee kunt (maar dan wat subtieler gesteld). De Hi-mevrouw bij de klantenservice zei dat internet altijd al werd afgerekend buiten de bundel. Ik zei dat dat niet zo was en verwees naar mijn rekeningen in 2007. Ze bleef stug volhouden dat ook toen internet buiten de bundel viel. Na lang aandringen kwam de aap uit de mouw: internet werd gewoon niet afgerekend tot december. “Dan heeft u gewoon mazzel gehad tot nu toe.”

Tsja… Dat had ik me niet gerealiseerd. Dus het was nooit zo, en het zal nooit zo zijn… “Als u een KPN-abonnement zou hebben, dan zou internet wel van uw standaardtegoed afgaan. Ik kan u wel een “Eindeloos Online”-bundel aanbieden voor 9,95.” Maar ja, die wordt ook apart afgerekend natuurlijk, niet van mijn bundel. En dat was mijn idee. Dat als ik een keer iets minder bel, dat ik dan wat meer kon internetten en zo mijn bundel op kon maken (ik spendeer ten slotte al genoeg buiten mijn bundel door met enige regelmaat te sms’en en bellen naar het buitenland).

Rest nog de vraag wat de mysterieuze ‘dataverbinding 9k6 bps’ waarvan ik dacht dat het de internetkosten waren nu precies zijn. Ik heb een vermoeden, en als ik het bij het rechte eind heb kan ik toch nog mijn bundel opmaken aan internet op mijn mobiel. En als mijn vermoeden juist is…. *evil laugh*

3 reacties

mijn dochter zit met hetzelfde probleem. En ook wij weten niet wat dataverbinding 9k6 bps is . Dit is haar eerste mobieltje en dus ook haar eerste abonement. Van de rekening van Hi snappen we ook niet veel. Maar kun jij ons misschien uitleggen wat het verschil is tussen dataverbinding en internet, en hoe ze het beltegoed wel op kan maken. Bedankt

Ik weet het ook niet zeker, ik weet alleen dat ik op een gegeven moment mijn internetinstellingen opnieuw heb aangevraagd en dat ik sindsdien apart afreken voor internet. In mijn telefoon zitten standaard al instellingen voor internet via andere providers, niet alleen Hi/KPN. Ik ben aan het uittesten of die instellingen uitmaken. Als dat zo is, dan zou het slechts een kwestie zijn van de instelling op je mobiel veranderen, maar ik kan me goed voorstellen dat Hi zich gewoon heeft gerealiseerd dat ze veel meer geld konden verdienen door de internetkosten voor mensen zonder internetbundel buiten het beltegoed te halen. En dat is heel flauw.

Ik denk dus dat de 9k6 bps de ‘oude’ internetkosten waren, daar ga ik wel van uit, omdat ik mijn telefoon alleen voor bellen, sms’en en af en toe mijn e-mail checken gebruik.

Het extra tegoed kan voorlopig dus alleen worden opgemaakt door veel te bellen en te sms’en / mms’en… Maar mocht het een kwestie van telefooninstelling zijn, dan zal ik wel even mailen :).

Volgens mij heb ik de oplossing.
Het is inderdaad een kwestie van instellingen.
Als ik de browserinstellingen op vodafoon zet dan internet ik via de inbelverbinding van vodafoon en wordt dit van mijn beltegoed afgehouden.
Ik moet nog even de volgende rekening afwachten maar volgens mij is dit de oplossing.

Geef een reactie