***-KB

Oké, ik had eerder kunnen bellen, maar op de site staat dat het in principe geen probleem is om kranten uit het archief aan te vragen, ook als je nog geen lid bent.

Maar goed, ik dacht: “als ik dan nu vast bel, dan liggen ze er als ik dadelijk in Den Haag ben”.

KB: “Oh, dat doen we in principe niet, om de kwaliteit van het papier te bewaren.”
IK: “Maar op uw site staat dat ze gewoon aangevraagd kunnen worden uit het depot.”
KB: “Oh ja, maar waarom moet u de papieren versie dan hebben…?”
IK: “Ik moet exacte maten weten van de artikelen.”
KB: “Oooooh… Ja… Nee… Ja, dat kan wel, maar dat moet dan echt van tevoren worden aangevraagd via onze site, via ‘stel een vraag’ en dan echt van tevoren.”
IK: “Dus dat kan niet dezelfde dag?”
KB: “Nee, ja, nee dat moet echt ruim van tevoren. Eigenlijk een dag van tevoren. Of ja, langer. Want die kranten moeten uit het depot komen en dat duurt lang en dan liggen ze er niet als je komt en dan kom je voor niks. Nee, eigenlijk moet je ze minstens een week van tevoren aanvragen via de site, via ‘stel een vraag’, en dan zeg je “ik wil dan en dan komen.” En dan zorgen wij dat ze klaar liggen.”
IK: “Dus morgen zit er ook niet in?”
KB: “Nee, want je zit ook met vakanties en feestdagen enzo.”

Hoe moeilijk is het om één keer per dag naar de kelder te lopen of naar een depot te rijden en die kranten mee naar boven te nemen… Moet dan het hele dienstrooster worden aangepast ofzo? En wat als ik lid was geweest en ik had die kranten gewoon aangevraagd en was naar Den Haag gegaan?

Dat noemt zich dan de Nationale Bibliotheek van Nederland.

*vloekt hevig*

3 reacties

Lijkt Amsterdam wel: ben daar een hele dag bezig geweest om aan een pasje te komen!! Het boek waarvoor ik kwam heb ik niet te zien gekregen, want ze gingen maar x per dag naar het magazijn en die dag waren ze al voor het laatst geweest…………

En dan moet ik handschriften uit 1600 gaan aanvragen… mmm… misschien is afstuderen voor september toch iets te veel gevraagd…

Echt waardeloos, die bibliotheken. Maar hoezo moet je ook echt de precieze maten van die artikelen hebben? Hoe dan ook, de KB moet inderdaad eens klantvriendelijk personeel gaan aannemen. En de universiteitsbibliotheek van Leiden trouwens ook.

Geef een reactie