
Maar Geluk zit in hele grote dingen is wat mij betreft dan ook een van de hoogtepunten uit het oeuvre van Visscher. Het is grotesque, over de top, met een uiterst functioneel decor en talloze kostuumwisselingen. Visscher gaat hier verder dan in Jammer en Voor ons hoeft het niet. Visscher is in deze show volkomen geflipt, zonder ooit de controle te verliezen. Een los plot met genoeg mogelijkheid voor improvisatie, variatie en terzijdes die niks met de rest te maken hebben. De oorlogsveteraan in rolstoel is legendarisch. Niets dan lof.
Jammer, alleen dat de opvolger, Nee, dan Lourdes, teleurstelde. Ik moet zeggen dat ik (net als alle andere Visschershows) hem niet in het theater heb gezien, maar op de een of andere manier was Nee, dan Lourdes een brug te ver. Het lijkt of Visscher nog net iets groter wilde. En daarbij vergat hij waar hij eigenlijk zo goed in is: de tragische figuur spelen. Denk aan de nooit opgehaalde stationschef in Voor Ons Hoeft Het Niet, of de twee kanten van de ruziënde broers in Geluk…: in deze voorstellingen uit Visscher frustratie, woede, maar tegelijkertijd ook eenzaamheid en ongeluk. En dat mag er dan uitzien als ongeorganiseerde brei, het is veel meer.
Daarom ben ik best benieuwd naar Stoffe Jongens (waarmee Visscher nog steeds door het land reist en nog niet op TV is geweest). Deze voorstelling gaat over het sterfbed van een mijnwerker (vast weer met de nodige intervallen). Uitgangspunt voor weer een legendarisch karakter. Ik kan dan ook niet wachten totdat Stoffe Jongens op TV komt (of dat ik de mogelijkheid heb om in het theater te gaan kijken, al zal dat er misschien niet meer van komen).
Tot die tijd moet de VARA het doen met herhalingen van oude shows van Bert Visscher, want die doen het blijkbaar erg goed. Voor mijn gevoel is Geluk zit in hele grote dingen al veel te vaak uitgezonden. En de grappen beginnen langzaam een beetje gedateerd te raken (Furby anyone?). Dus ik zou de VARA willen vragen om gewoon een beetje te variëren in het aanbod. Het is natuurlijk riskant om onbekendere mensen primetime te programmeren, maar neem eens een gok, dan… De rest van het jaar kijken er al te veel mensen naar Paul de Leeuw op Nederland 1… Dan kan er toch best één keer een wat onbekendere cabaretshow worden gepositioneerd? Geef mij een doosje Smarties en ik doe Visschers hele voorstelling integraal na… Dat lijkt me ook niet gezond… Bovendien, en ik heb Visscher heel hoog zitten, kan ik me voorstellen dat sommige mensen er moe van worden. En dat was 10 jaar geleden zeker niet het geval.