Kip en bezoeker

De eeuwige kwestie of nu de kip of het ei er eerder was, boeit me normaal nauwelijks. Maar als ik naar de bezoekersaantallen van mijn weblog kijk, kan ik niet anders dan een parallel zien tussen de kip en het ei / mijn site en zijn bezoekers. Mijn bezoekersaantallen stijgen namelijk significant als ik een nieuw bericht plaats. Ik zie namelijk dat ik minder bezoekers krijg wanneer ik minder berichten plaats. Dat is prima: ik kan me voorstellen dat als een lezer een paar bezoeken lang geen nieuwe berichten heeft gezien, dat hij/zij dan denkt: “nou, dan laat maar zitten.”

Toch lijkt het me sterk dat de tamtam meteen rondgaat als ik een nieuw bericht plaats: “he! Stefan heeft een nieuw bericht geplaatst op zijn website, dat gaan we meteen lezen!” Want zo gaat het volgens de grafiek dus wel. Ook lijkt het me niet dat de onderwerpen die ik hier bespreek zo hip en geweldig zijn dat er veel op wordt gezocht.

Nee, ik weet niet zo goed waar mijn bezoekers vandaan komen.  Vooralsnog ga ik er vanuit dat er tussen mij en mijn bezoekers een sterke telepathische band bestaat. Op die manier krijgen mijn vaste lezers gewoon het gevoel dat er iets nieuws staat op ditisstefan.nl. Maar misschien kunnen mijn bezoekers daar zelf iets over zeggen?

Ik ben in ieder geval erg gefascineerd door dit spel van vraag en aanbod. Het moet ergens vandaan komen… Als ik dat zou kunnen doorgronden, dan zou ik rijk kunnen worden! Zo bedacht ik me een tijd terug: ik kan wel allerlei slinkse manieren proberen te verzinnen om op mijn advertenties te klikken en zo geld verdienen, maar dat is eigenlijk gewoon heel kansloos. Als je al advertenties op je website zet, dan moet je gewoon genoeg bezoekers trekken zodat die klikken op je site. Gemiddeld klikt minder dan één procent van je bezoekers op de banners van je advertentie. Vaak doen ze dit per ongeluk, omdat je je banner op een irritante plek hebt staan. Ik kan je zeggen dat wat mijn website betreft, 1% een extreem ruime schatting is. Maar ik vind ditisstefan.nl ook geen site voor een agressieve reclamecampagne. Daarvoor trek ik gewoon veel te weinig bezoekers. Volgens mij worden banners pas interessant als je méér dan 1000 bezoekers per dag krijgt. Volgens mij wíl ik niet eens zoveel bezoekers op deze site. Dat zou bijna eng worden… 🙂

Maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet met andere sites te proberen is… Iemand een geniaal idee?

3 reacties

heej, ik had net iets geschreven, maar dat werd vakkundig gewist door je site, omdat ik mijn emailadres niet had ingevuld. tsk. kern was – ik heb je site nog es bekeken – leuk, he. en ik denk dat voor mij wel een beetje geldt, als het gaat om het kip en de site-mysterie: hoe meer studeren, hoe meer bezoekjes aan je site. hoe minder, hoe minder bezoekjes ook… maar hij blijft leuk, hoor! vooral de recensies! hoe is het? een beetje bijgekomen van alles? tot op de uni..
xx mirthe

Misschien komt het doordat mensen een feed naar je site hebben? Dus dat ze een berichtje krijgen als je iets nieuws hebt gepost en dan dus gaan kijken, waardoor je bezoekersaantal omhoog gaat en waardoor dat aantal dus laag blijft als je niets nieuws plaatst?

Geef een reactie