Vraag ‘t Stefan (8)

Stel Stefan een vraag
Je naam Ytsje
Vraag Hey Stefan, ik vraag me af of je inmiddels weet waarom er bij sommige senseo apparaten geen schuimlaagje meer op de koffie komt. Ik zie dat jij vorig jaar dit probleem had, wel ik heb nu hetzelfde probleem… ik hoor het graag van je

Beste Ytsje,

Helaas ben ik er nog niet achter wat de oorzaak van het probleem is. Zelf denk ik aan drie mogelijkheden.

Ten eerste zou het zo kunnen zijn dat de schuimlaag door een bepaalde manier wordt opgewekt door de mechaniek van het apparaat en dat deze (bijvoorbeeld door de hardheid van het water of kalk) te lijden heeft onder het dagelijkse gebruik van het apparaat. Indien dit onderdeel geïdentificeerd kan worden, kan het worden vervangen en zou met een beetje geluk de schuimlaag terugkeren. Ik durf echter niet te zeggen waar het onderdeel is. Feit is dat het niet aan de pads of het lokale kraanwater ligt: bij vervanging van het apparaat komt wel weer een schuimlaag uit het apparaat. Misschien is het dus gewoon een hint van Philips en Douwe Egberts: zou je niet eens je Senseo vervangen?

Het jammere aan deze theorie is – naast dat deze het meest waarschijnlijk is – dat deze ook meteen de saaiste van de mogelijke theorieën is. Daarom heb ik er nog twee bekokstoofd.

Naast de bovenstaande (duffe) theorie dat het gewoon slijtage is, zou het zo zijn dat er kaboutertjes in het apparaat zitten die iedere keer als er een kopje koffie wordt gezet een schuimlaag produceren met speciaal toverpoeder en het water / koffiemengsel dat door de behuizing stroomt. Dat je die kaboutertjes niet ziet, komt natuurlijk omdat ze zich goed kunnen verstoppen, zelfs wanneer je het apparaat uit elkaar haalt. Nu kan het zo zijn dat op een zeker moment het toverpoeder op is en dat om die reden er geen schuim meer uit je apparaat komt, maar het is toverpoeder en waarom zou het toverpoeder zijn als het op kan raken? Waarschijnlijker is dus dat de kabouters tijdens de CAO-onderhandelingen met Senseo hebben afgesproken dit werk maar een bepaalde tijd te doen en daarna terug te keren naar het hoofdkwartier.

Dat deze tijd verschilt per apparaat is ook logisch. De Senseo-apparaten hebben namelijk geen internetverbinding, dus weten de kaboutertjes niet of hun CAO vernieuwd is. Sommige kabouters zijn niet gauw ontevreden: je hebt niet te veel koffie gedronken dus zo hard hoeven ze ook niet te werken. Andere kabouters hebben veel lopen ploeteren en vertrekken meteen zodra hun vermeende contract erop zit. Wellicht helpt het om je apparaat af en toe bemoedigend toe te spreken? Wie weet horen ze dat en stemt dat ze gelukkig?

Ten slotte de laatste theorie: er zit nooit schuim op je koffie. Zodra je je Senseo koopt, ben je blij en gelukkig. De magische glans van het sexy, ronde apparaat betovert je en doet je geloven dat je kopje koffie lekkerder en mooier is dan je denkt. Je gaat zelfs schuimlagen op de koffie zien. Op een gegeven moment verliest je Senseo zijn glans (hij wordt oud, vies, lawaaierig) en hierdoor begin je het apparaat te zien voor wat het werkelijk is.

Kies zelf welke theorie je voor waar wilt aannemen, dan ga ik even wat cakekruimels bij het Senseo apparaat zetten.

Ook een vraag over Senseo, wereldvrede of existentiële kwesties? Vraag ‘t Stefan!

Posted by Stefan

Stefan is online adviseur, redacteur en tekstschrijver. Hij studeerde Nederlandse Taal & Cultuur in Nijmegen, maar werkt inmiddels bij ZB Communicatie & Media in Ede. In zijn vrije tijd speelt hij gitaar, maakt, ontwerpt en onderhoudt hij websites.

2 Replies to “Vraag ‘t Stefan (8)”

  1. Ik moest hardop lachen om die kaboutertjes 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *