[FANsite] 2: Het belang van een goede voorpagina

In de serie “FANSITE” werp ik mijn licht op fansites en waar die aan zouden moeten voldoen. Dit is het tweede deel. De introductie leest u hier.

Momenteel ben ik bezig met het verbeteren en het ontwerpen van Ether Site, mijn Turin Brakes fansite. Bij zowel deze als de vorige versie had ik daarbij een duidelijke visie voor ogen, met name wat betreft de “voorpagina”.

De voorpagina van mijn website bestond anno 2003 uit een beige pagina met daarop het groene Ether Site logo. Door op dat logo te klikken ging je de site binnen, als het ware, en kon je een korte introductie van Ether Site en Turin Brakes lezen. Dat kon in die tijd, sociale netwerken waren nog lang niet zo groot als ze nu waren. Van 2005 tot halverwege 2007 werd de eerste splashpage overgeslagen en kreeg je meteen de introductie te zien, eventueel voorzien van een afbeelding van de huidige single of de huidige langspeler. Ook zijn er tijden geweest dat je meteen naar de nieuwspagina ging.

Vanaf 2007 heb ik echter een duidelijke mening als het op de voorpagina aankomt. Mijn bezoekers komen minder vaak op mijn website dan ikzelf en weten wellicht niet wat er speelt in de wereld van Turin Brakes. Sterker nog, misschien kennen ze Turin Brakes nauwelijks, maar komen ze via via op mijn site terecht – min of meer toevallig. Zonder andere bezoekers niet te bedienen, moet mijn fansite zowel de band als de site introduceren, met een focus op actualiteit. Dus geen statische tekst meer, maar een kort stukje tekst, voorzien van een recente bandfoto met daarnaast de headlines. Meteen daaronder moet worden verwezen naar de huidige projecten. De casual fan moet meteen zien of die helemaal op de hoogte is: wat is de laatste cd, wat zijn de aankomende tourdata, wat voor nieuwe liedjes zijn er te horen? Bij voorkeur wordt dit alles voorzien van links met meer informatie.

De korte tekst is voor de nieuwe bezoeker, de headlines zijn voor de vaste bezoeker, de laatste album / aankomende tourinformatie is voor de casual fan die één keer per maand of kwartaal de site bezoekt (of zelfs nog minder vaak). Mijn nieuwsberichten zijn namelijk vaak vrij gedetailleerd en niet altijd even goed in de grote lijn te plaatsen (zanger Olly van Turin Brakes grapte wel eens dat hij op de site kijkt om te zien wanneer hij naar de tandarts moet). Minder die-hard fans hebben overzicht nodig. Zeker wanneer de officiële website dit overzicht niet of maar gedeeltelijk biedt, is het mijns inziens noodzakelijk dit wel te bieden.

In 2004 was ik zo geobsedeerd met het maken van een mooie fansite, dat stijl het van functionaliteit won: moeilijk te lezen pagina, onduidelijke structuur… Gebruikers moesten te veel moeite doen om de informatie te vinden die ze willen hebben. Daarom moet de voorpagina in principe direct de informatie geven die iedere gebruiker zoekt. De voorpagina, net als de voorpagina van de krant en de cover van een tijdschrift moet antwoorden geven op zoveel mogelijk vragen en daarbij de kwaliteit hebben om door te klikken naar verdere informatie. Is je levendige forum de kern van je fansite, zorg dan dat de laatste topics op de homepage staan. Komen mensen vooral naar je site omdat je een compleet overzicht van interviews, sessies en live downloads biedt, zorg dan dat de homepage hier een duidelijke link naar bevat.

Daarbij moet ik wel vermelden dat het daarbij niet per se hoeft te gaan om je eigen favoriete onderdelen. Kijk naar bezoekersaantallen, populaire blogposts en specialiseer je op die manier. En vooral: kijk waar je de officiële website kunt aanvullen of zelfs voorbij kunt streven. Maar daarover volgende keer meer.

Geef een reactie