Het begint eindelijk te zakken dat ik nog meer mijn gevoel moet gebruiken bij het rijden. Aanvoelen wanneer de koppeling “pakt”, aanvoelen wat de auto wil en hoe de pook wil schakelen en daar dan bijspringen. Aanvoelen en dan mikken hoeveel extra gas / extra remkracht nodig is. Zonder plots tot stilstand te komen of vooruit te schieten.
Fijn is dat ik niet meer overdonderd in de lesauto zit. De eerste les gebeurde er heel veel om me heen. Dat is de derde les nog steeds het geval, maar ik kan het in ieder geval beter bijhouden allemaal. Ik zie dan ook genoeg perspectief om uiteindelijk een rijbewijs te halen. Ik ben zelfs al even het Keizer Karelplein op gereden, al kreeg ik daar nog wat hulp wat betreft het vinden van de juiste baan.
Nu rijd ik dus in een diesel. Ik heb mijn passagiersleven met name in auto’s op benzine en gas doorgebracht (ik zal niet zeggen dat ik nooit in een diesel heb gezeten, dat zou liegen zijn). Het valt mij op dat diesels minder gauw afslaan en makkelijker starten. Is dat dan niet vals spelen? Hoe groot is de kans dat mijn eerste auto een diesel is? En zou ik niet beter in een benzineauto les kunnen hebben als dat “moeilijker” is?
1 reactie
Ik heb ook in een diesel gelest en daarna alleen maar benzinewagens gereden. Dat is in het begin erg wennen – je kunt inderdaad met een diesel op de koppeling wegrijden, terwijl je met een benzinewagen de juiste verhouding tussen koppeling los en gas in moet zien te vinden -, maar het went wel gauw. Al zal afslaan in het begin nog wel eens voorkomen.