5 vragen aan Phoney Lear (muziekproducer van Loney, Dear)

In oktober verschijnt het nieuwe album van Loney, Dear. Het zesde alweer (dat ruim een maand voor de release al is uitgelekt). Vertrouwd is de schoonheid, nieuw is de samenwerking met Phoney Lear, de bekende muziekproducer. Bekend van zijn werk met andere succesvolle artiesten, gaat de anekdote dat hij een keer op de plee zat en daar het nummer Carrying a Stone hoorde van Loney Dear’s cd Loney, Noir. Ditisstefan.nl strikte de Duits-Engelse topproducer voor een exclusief interview toen deze op zijn perstour in Nijmegen kwam (of all places) en stelde de man, die het Nederlands op een Google Translate-achtige wijze beheerst, vijf vragen.

Wat vond u wel en niet awesome aan het werk van Loney, Dear?
Ik vond het goed om te horen, toen ik zat op het toilet was ik iets miste, weet je. Het had te veel stroom. Ik dacht na over mijn werk met Lady Gaga en OneRepublic en ik dacht, maar Loney, Dear is meer bijzonder dan dit. Ik heb gehoord dat nummers als Airport Surroundings en ik dacht, ’te veel ritme.’ Dus ik zei. Loney, muziek met vele instrumentenorkest, maar ik zei nee, hij had al huurde een trommel drummer, dus uiteindelijk hebben we niet geen of ander ritme sectie op het album hebben, maar NIET te veel, omdat het niet popplaat zou zijn. De mensen gebruiken om bij te blijven, maar we hoeven niet te doen. Het is geen popplaat. Ritme niet overhand moeten krijgen.

Is dat de reden waarom sommige nummers op het album catchy lijken, maar het nooit echt worden?
Ja, soms Loney had een ritme dat wordt gecreëerd door een serie, maar ikslechts af en toe toegestaan. Soms is hij zelfs ’s nachts stiekem een dragende ritmepartij, maar verwijderde ik de volgende ochtend alleen. Aangezien ik heb niet veel gedoe. Ritme speelt een leidende rol in de commerciële muziek, niet het album Loney, Dear. Gratis te downloaden single My Heart is uitzondering van. Single is commercieel.

Je geeft aan een duidelijke scheiding te maken tussen Loney, Dear en je commerciële werk? Heb je helemaal geen stijlen uit je commerciële werken in het album Hall Music terug laten komen?
Niet helemaal. Ik vond het leuk een grapje over Auto-Tune, gebruikt in D-Major. Is ook de zachtste en meest natuurlijke zangnummer genoeg, maar ik wilde opblazen van de fans aan de bar met auto tune. Ik vond dat lachen .. Ik ben nieuwsgierig naar de haat.

Wat is uw favoriete nummer op de cd Hall Music?
Name is verreweg favoriet. Het begint minimalistisch. Dan opeens vage shit. Alleen hoogtes dat het moeilijk daarna te plaatsen en plotseling een gevoel weet je is. Het is zeer succesvol. Daarom hebben we die op de cd.

Waarom heet de cd Hall Music?
Het is een grap. Loney Dear Zoals altijd zingt hoog harmonieën, de muziek klinkt goed in de hallen. Ik heb geprobeerd om mijn productie van de cd te realiseren. Dus, als de naam moest worden bedacht voor de CD, hebben we ervoor gekozen Hall Music. Het is ook het omgekeerde van de Music Hall, een stijl die ik haat. We vonden het een leuke titel.

Bedankt voor je tijd!
Goede tijden.

Disclaimer:
Loney Dear’s nieuwe cd ligt vanaf oktober in de winkels (maar is nu al gelekt). Elke gelijkenis met bestaande gebeurtenissen en/of personen berust op louter toeval.  De auteur geeft toe dat idee in zijn hoofd beter klonk dan dat het eruit ziet in een blogvorm. Taalfouten, rare zinsconstructies en eventuele germanismen zijn de schuld van Google Translate, die Nederlands – Duits – Nederlands-vertalingen dusdanig verziekt dat het bijna komisch is. De slechtheid van dit bericht is geen kwaliteitsoordeel over de cd, die de auteur feitelijk pas twee keer heeft gehoord en die best mooi is. Dat de cd niet geproduceerd is door Phoney Lear mag voor zich spreken. Alleen de naam al…

Geef een reactie