De nieuwe iPhone wordt een teleurstelling

Dit zou hem moeten zijn, de iPhone 5 – of zoals ‘ie waarschijnlijk gaat heten “de nieuwe iPhone”. Apple lijkt namelijk met de introductie van “de nieuwe iPad” de nummertjes te laten voor wat ze zijn. “iPhone 17” klinkt natuurlijk ook minder indrukwekkend dan gewoon “iPhone”. “iPhone 5, 6, 7, 8…” klinkt namelijk op een gegeven moment als “de zoveelste incarnatie van hetzelfde apparaat” in plaats van het magische apparaat dat de telefoon volgens Apple moet zijn.  Alleen wijst de laatste geruchtenstroom erop dat de nieuwe iPhone inderdaad dat eerste is – de zoveelste incarnatie van hetzelfde apparaat. Op 12 september zou ‘ie worden gelanceerd. En dat wordt een enorme teleurstelling.

Nu zou ik als ex-Apple-redacteur beter moeten weten dan luisteren naar de geruchtenstroom. Die is namelijk constant en heeft het vaak bij het verkeerde eind. En er is een kleine kans dat Apple inderdaad weet te verrassen een een truc in de hoge hoed heeft zitten. Maar ik denk het niet.

Reden 1: iOS 6. De update van Apples mobiele besturingssysteem stuurt je iDevice volgens Apple in “entirely new directions”. Dat bedoelt Apple letterlijk. Als in: er zit een nieuw navigatiesysteem in, niet dat de iOS-software compleet is vernieuwd. Dat navigatiesysteem kan nauwelijks meer dan Google Maps kon. Ook de andere wijzigingen in iOS 6 zijn van evolutionaire aard – niet bijzonder spannend dus – en de paar uitzonderingen die wel interessant zijn, zijn vooral gericht op de Verenigde Staten. Daar hebben we in Nederland dus niets aan. De rest is te omschrijven als “stroomlijning en verbetering van de productiviteit.” Dat is mooi en in sommige gevallen broodnodig, maar niet magisch.

Reden 2: De strategie van Apple is er op dit moment zoveel mogelijk op gericht om iedereen met een iPhone of iPad in het ecosysteem vast te zetten. Dat is geen nieuws natuurlijk: iPhones en iPads werkten al goed samen met Macs en dankzij iCloud wordt die samenwerking alleen maar beter. Vroeger was er de noodzaak om te door te innoveren in iOS, maar nu staat er een goede basis waar mensen redelijk tevreden over zijn. Dus krijgt strategie voorrang boven (mobiele) innovatie. Dat resulteert in verbeteringen in iOS, geen verandering van spijs. En verandering van spijs doet eten, zegt men. Als je iedere dag een boterham met pindakaas eet, denk je op een gegeven moment ook: misschien is een boterham met stroop proberen… Maar stroop krijgen we van Apple (appelstroop, haha) niet… We kunnen alleen een aandelen- en weerwidget in het Berichtencentrum zien, geen custom made Facebook-widget bijvoorbeeld? En waarom kan het thuisscherm wel albumhoezen weergeven en snel toegang geven tot de camera, maar geen actueel nieuws of de laatste trending topics op Twitter – voor wie dat wil? Geen stroop dus. Alleen pindakaas.

Ik ben bang dat Apple zichzelf in de voet schiet als het niet blijft vernieuwen. Zolang Apple blijft innoveren en spannende (en leuke / handige) nieuwe functionaliteit blijft toevoegen aan iOS, zal de gemiddelde gebruiker het systeem niet zat worden. Apple heeft wel degelijk iets te vrezen van Android. Google is niet dom. Als Android straks ook nog eerder met nieuwe functionaliteit komt EN (!!) die GOED (!!) weet te integreren in het besturingssysteem, dan is het nog maar de vraag of de iPhone zo aantrekkelijk blijft voor niet zo die-hard Apple-fans… iDevices zitten al niet aan de onderkant van markt qua prijs en als toestel en OS er jaar na jaar (ongeveer) hetzelfde uit blijven zien, dan raken mensen verveeld en vinden ze het de meerprijs niet meer waard. Dan gaan ze gewoon op zoek naar een nieuw statussymbool. Zie de val van Blackberry. Dan wordt zo’n HTC One X / Google Nexus 7 / Samsung Galaxy S3 etc. ineens een stuk interessanter.

Eind dit jaar kan ik weer een nieuw abonnement en / of toestel nemen en ik merk dat ik af en toe verlekkerd kijk naar de HTC One X en de innovatie op het Android-platform. Toch is het nog maar de vraag of ik de overstap echt zal maken… Met mijn iMac, iCloud, iPhone en iPad (van het werk) zit ik inmiddels zo vastgeroest in Apples ecosysteem dat overstappen waarschijnlijk te veel moeite is. Precies waar Apple nu op mikt dus: Missie volbracht.

Ik zeg ook niet dat Apples tactiek nu niet werkt.

Alleen dat er een punt komt waarop ik die overstap WEL de moeite waard ga vinden.

En met mij velen.

Dus ik hoop dat Apple me dit najaar alsnog gaat verrassen. Wellicht tegen beter weten in.

Geef een antwoord