Sterf Telefoongids, maar wanneer wordt offline SPAM verboden?

Observatie 1:

E-mail heeft dezelfde status als een brief.
(zegt Wikipedia zonder bron, maar toch)

Observatie 2:

In de Telecommunicatiewet staat dat het versturen van spam in Nederland is verboden.
(staat hier op de site van OPTA)

Recent begon Alexander Klöpping een campagne tegen het ongevraagd toesturen van de Telefoongids (www.sterftelefoongidssterf.nl verwijst naar de opzegpagina). Dat deed mij weer denken aan de talloze reclamefolders die om de dag op deurmat ploffen (en in mindere mate aan het BelMeNiet-register en de goede doelen wervers op straat). In een tijd waarin elektronische en niet-elektronische naast elkaar bestaan en gelijkwaardig zijn, vind ik het opvallend dat we nog wel onderscheid maken in de SPAM-wet. Hoeveel kilo’s inkt en papier scheelt het als het toesturen van folders verboden wordt? Waarom moet ik op mijn deur een JA/NEE-sticker plakken – op mijn digitale inbox hoeft (kan) dat toch ook niet? Bovendien: het is niet alsof alles daardoor wordt tegengehouden. Toen ik vorig jaar verhuisde kreeg ik ineens allerlei ongevraagde “brieven” op de mat – gewoon op naam… Of ik toevallig een nieuwe bank nodig had. Leen Bakker, de loterijen en dat soort firma’s. Laten we het ongevraagd toesturen van informatie met commerciële doeleinden gewoon in zijn geheel verbieden. In het algemeen.

Er zijn genoeg manieren om klanten te bereiken buiten de reclamefolder om… Wil je een Albert Heijn-bonuskaart? Oké, maar dan krijg je dus ook wekelijks de AH Bonus per e-mail, per “echte” post of allebei (wat jij wilt). Part of the package. Als Albert Heijn zou ik het meteen slimmer doen en gewoon gepersonaliseerde aanbiedingen sturen, maar als ze folders met algemene aanbiedingen als onderdeel van de strategie willen houden: primadeluxe. Daar kies je als klant voor: extra korting in ruil voor zendgedrag. Zo werkt reclame op tv ook. Je kiest ervoor om commerciële zenders te kijken, nu dan krijg je gesponsorde programma’s. Met een boor van Black and Decker.

En natuurlijk beschikt niet iedere lokale grutter (laat staan de goede doelen) over het marketing- en reclamebudget van Albert Heijn, maar er zijn genoeg alternatieven waarmee toch een grote groep mensen kan worden bereikt. Idealiter krijgen we een register waarop je kunt aanmelden van wie (of welke categorieën) je informatie wilt en via welk medium je die informatie wilt ontvangen. E-mail? Post? Telefoon? Wel de AH Bonus met de post, maar de Praxis wil ik graag via e-mail. Kan ik meteen kijken of die aanbieding wel echt zo goedkoop is… En voor de rest maken bedrijven gewoon reclame via andere kanalen. Ik noem maar wat: internet, tv, radio, tijdschriften, (lokale/regionale/nationale) kranten… Zijn die media ook weer blij dat de advertentiemarkt weer een beetje aantrekt. En helpen we elkaar.

Hoe dan ook… Laten we het onderscheid tussen online en offline SPAM niet langer maken, net zoals we geen onderscheid maken tussen pesten en cyberpesten, tussen bankieren en internetbankieren en kopen op afstand en winkelen op internet.

Dus niet alleen weg met de telefoongids, maar weg met alle folders. En zonder dat ik een stomme JA/NEE-sticker hoef te plakken.

Geef een antwoord