Het was leuk om mee te maken en uiteindelijk was RTL zo schappelijk om de film nog geen 50 uur na de oorspronkelijke uitzending opnieuw uit te zenden MET de geknipte scène waarin de hoofdpersoon zichzelf bevrijdt uit een gebergte door zijn eigen arm te amputeren. RTL kreeg er meer kijkers door dan Date My Ex normaal trekt op dat tijdstip. En ik voelde me best trots. Ik ben vast niet de enige reden dat RTL de film opnieuw uitzond, maar (een deel van) mijn brief zat wel in bijna ieder bericht dat over de “ophef” werd gepubliceerd. Dus met een paar biertjes op wordt dit vast mijn sterke verhaal “hoe ik ervoor zorgde dat RTL 5 een film opnieuw uitzond nog geen 50 uur na de oorspronkelijke uitzending.”
Het blijkt echter geen op zichzelf staand fenomeen, dat knippen in films. Black Swan bleek bijvoorbeeld een week eerder op eenzelfde manier te zijn verminkt. RTL en SBS vernachelen films vaker wel dan niet (tip van Floyd onder de oorspronkelijke brief). Het is op zijn zachtst gezegd teleurstellend dat zoveel films worden “verminkt” (leuk woordgrapje van het ANP, dat moet ik toegeven). Filmliefhebbers doen er dus beter aan om films te huren of op een andere manier te kijken. Eerlijk gezegd vind ik het raar dat filmmaatschappijen het toestaan dat er zo in hun films wordt geknipt. Maar er zal wel grof geld voor betaald worden?
Als de affaire niks anders demonstreert, dan demonstreert het wel hoe makkelijk je het nieuws kan halen. Kies het goede moment (zaterdagnacht, zondagmorgen, terwijl het enige andere entertainmentnieuws “aftellen naar de Oscars” heet) en een paar social media mentions zijn genoeg om te worden opgepikt. Dat mijn blog “talloze keren” werd geretweet, heb ik zelf niet gemerkt. Tientallen keren, hooguit, en ja, nadat het artikel op alle grote krantensites terecht kwam, TOEN konden we van talloze retweets spreken. Maar dat is nieuws maken dan, geen verslag doen.
Voor mijn blog was het wel leuk. Het bestaan in de marge, veroorzaakt door een gebrek aan tijd en dubieuze onderwerpskeuze, werd ruw verstoord door een horde bezoekers die zijn weerga niet kent (althans niet op ditisstefan.nl). Normaal komen de meeste social media bezoeken via Facebook, maar zondag en maandag stond Twitter fier aan kop, gevolgd door diverse nieuwssites (zondag: AD, maandag: NOS). Inmiddels zijn we qua bezoekers weer op het oude niveau, dus het lijkt erop dat ik rustig door kan bloggen zonder dat ik nog meer tips tot levensverbetering krijg. Had ik dit weekend dan toch weer RTL 5 moeten kijken? Ik heb het niet gedaan.
Vaste bezoekers van deze site weten hoe erg ik mij erger aan Treintje, de blogpost die steevast het best wordt bezocht op deze site. Maar zelfs de mediahype van vorige week zondag kon Treintje niet verslaan. Sinds WordPress mijn bezoekers telt (dat is pas een paar jaar, overigens), wist Treintje al tienduizend bezichtigingen te trekken.. Daar kan Beste RTL 5 nog niet aan het tippen. Nog niet.
Maar een foute knip van RTL5 en Google doet zijn werk en dan is mijn ultieme doel ook bereikt. Beste RTl 5, een brief over 127 Hours is al over de helft. Onwards & Upwards!