Auteur: Stefan Meeuws
Het is een beetje absurd, dat Beats 1. Het radiostation wordt gehyped alsof het de briljantste uitvinding sinds gesneden brood is: “Radio, maar dan op internet.” Beats 1 doet net alsof het de eerste radiozender is die wereldwijd uitzendt, terwijl je natuurlijk om het even welke radiozender kunt streamen via internet. Ik luister zelf regelmatig naar KCRW en BBC 6Music en die zijn in Nederland op de FM-band toch niet te ontvangen.
En wereldwijd? De muziek is bijzonder westers, one-size-fits-all. Toegegeven, er komt op één dag meer verschillende muziek langs dan 3FM in een jaar uitzendt en er komt ook genoeg ‘onbekends’ naar voren, maar voor een groot deel is het wel allemaal alternatieve hiphop, urban, R&B, rock en pop. En de nieuwe single van Pharrell Williams. Heel vaak. Veel Britse en Amerikaanse muziek dus, of muziek die daardoor beïnvloed is. Stromae kwam de afgelopen week ook langs, maar dat is het dan ook wel. Worden ze hier in Japan blij van? In Afrika? Het is zogenaamd muziek voor iedereen, maar daardoor ook voor niemand. Een Westers niemand. En je kunt die nieuwe tracks van Selena Gomez en Justin Bieber dus niet skippen. Want het is gewoon radio met alle voor- en nadelen van dien. Zelfs 3FM is eigenlijk nog innovatiever, met de 3FM-app waarmee je direct kunt reageren op de show.
Het tweede seizoen van Silicon Valley is eigenlijk een paar maanden te vroeg uitgezonden, want hierin zit financierder en tevens klootzak Russ Hanneman die keer op keer zichzelf op de borst slaat hoe hij “The Radio” op “The Internet” heeft gezet. En daarmee the three comma club heeft gehaald. En belachelijke auto’s rijdt. Kijk: het is goed dat je je dat hebt gedaan en dat je er rijk van bent geworden, maar eh, daarmee ben je nog niet geen ontzettende eikel:
En Apple doet met Beats 1 ook een beetje alsof het iets revolutionairs heeft gedaan. Dus ben ik niet de eerste en zal ik ook niet de laatste zijn die de link tussen Apple en Russ Haneman legt. Vooral omdat Beats 1 pretendeert helemaal geweldig & always on te zijn, terwijl de programma’s dat vaak niet zijn. Alle shows die ertoe doen zijn worden twee keer uitgezonden. Zo kan iedere tijdzone meegenieten van bijvoorbeeld Zane Lowe (voorheen BBC Radio 1, waar de playlist best wel lijkt op die van Apple Music). Zane Lowe heeft de avondshow vanaf 6 uur Nederlandse tijd, maar twaalf uur later is dezelfde show nog een keer te horen. Dan is het toch iets minder live en iets minder event radio, terwijl dat wel de insteek van Apple is: het creëren van hypes en muziekbeleving bij fans. Ja het is supervet dat ‘we’ ‘allemaal’ naar hetzelfde luisteren, maar het is eigenlijk armoe troef met een vrij uniforme (Westerse) programmering die dan ook nog na twaalf uur wordt herhaald. Dat zeggen ze er niet bij in deze promotievideo:
https://www.youtube.com/watch?v=BNUC6UQ_Qvg
Wel leuk zijn de specialistische shows van (gast)-dj’s. Onder andere Josh Homme en Elton John kunnen hopelijk op termijn muziekbeleving naar het station gaan brengen. De enige show die ik tot nu toe écht leuk vond was van Annie Clarke, a.k.a. St. Vincent. Haar show heeft ten minste nog een duidelijk thema, een mixtape voor een verhaal van een luisteraar. De eerste aflevering had ze een elfjarig meisje aan de lijn voor wie ze oude dansliedjes draaide die ze nog niet kende. Dat heeft karakter en een duidelijke insteek en daar ontbreekt bij veel andere shows op Beats 1 aan. Jammer genoeg kun je de shows officieel nog niet terugluisteren – behalve als ze twaalf uur later opnieuw worden uitgezonden. Een on-demand feature ontbreekt nog.
Nee, had dan meteen een concept als NPR One neergezet. Die app van de Amerikaanse publieke radio serveert je reportages op basis van je interesses. Je begint iedere luistersessie met het laatste nieuwsbulletin en daarna volgen reportages op basis van alles wat je liket. Wil je iets niet horen, dan skip je het, no drama. Wil je de hele show horen, dan kun je die terug luisteren. Het nadeel is dat je niet met de hele wereld ‘live’ luistert, maar hoeveel toegevoegde waarde heeft ‘live’ als het om een muziekstation gaat waar de helft van de tijd herhalingen te horen zijn? Ik had gehoopt dat Apple met NPR One voor muziekradio zou komen: je luistert naar muziek gecureerd door Apple, je liket wat je leuk vindt, markeert je favoriete genres en dj’s. En jouw favoriete muziek wordt afgewisseld met interviews en verhalen over de muziek die je leuk vindt, verteld door de dj’s van Beats 1 en (muzikale) gasten. En als je dat gaaf vindt, luister je de hele show met een druk op de knop terug. Een soort grote bibliotheek van podcasts en radioshows krijg je dan. Zo’n dienst heeft Apple nog niet… Vooralsnog is er alleen Beats 1.
Vooruit: Beats 1 én een aantal andere radiozenders die dj-loos maar zeker niet muziekloos zijn. Het zijn vrij ongeïnspireerde keuzes als Pop hits, Trending Now en On The Floor, en als je doorscrollt zie je genrezenders als Alternatief, Soul en Work-out met Rock (‘epische motivatie’). Er is maar liefst één zender met klassieke muziek. Het is duidelijk: al het budget zit in Beats 1. Echt persoonlijk voelt de rest van Apples radioaanbod dan ook niet aan.
Gelukkig kun je als je je abonneert op Apple Music nog een radiozender starten op basis van een artiest of liedje dat je leuk vindt. En die zender finetunen op basis van likes. Maar die functionaliteit is al zo oud als muziek op internet. Pandora, Last.fm, Spotify: die deden en doen dit allemaal. Het is maar afwachten of de techniek van Apple beter werkt dan die van die andere stations. Waarom kan ik niet gewoon een radiozender krijgen op basis van mijn complete luistergedrag? Waarom moet ik mij conformeren aan Beats 1? Na een week luisteren heb ik geconcludeerd: er zijn momenten dat het best leuk is om de energieke mix van beats aan te zetten, maar na een uurtje is het dan wel weer genoeg. Als ik dan nog verder wil luisteren, kom ik al gauw weer uit bij mijn eigen muziekcollectie (of een streamingsdienst naar keuze). En dan voldoe ík nog aardig aan de doelgroep waar Apple zich op richt.
De hele wereld is niet in een radiozender te vangen, door één keer Stromae te draaien heb je niet ineens alle Franstaligen aan de digitale radiostream gekluisterd. Beats 1 is een reclameluik voor Apples nieuwe streamingdienst en nóg een manier voor platenlabels om grote releases te hypen. Dat is leuk voor Apple, maar dat was die labels voorheen ook wel gelukt. De dj’s kunnen wel roepen dat ze alleen maar goede muziek hoeven te draaien, maar als die dj’s allemaal hetzelfde verstaan onder goede muziek en uiteindelijk allemaal door Westerse cultuur zijn beïnvloed, dan hou je dus een typische Engelse / Amerikaanse radiozender over. Raar eigenlijk, voor een technologiebedrijf dat altijd Think Different heeft geroepen.
Worldwide? Ja. Always On? Een beetje. Radio reimagined? HELL NO.