Ditisdeweek 8 – 2023: op tour

Deze week is mijn favoriete band in Nederland en heb ik een paar dagen vrij.

Maandag / 20-2

Carnaval, daar doe ik dus niet aan. Mijn vriendin ook niet, maar die gaat wel al twee carnavalsdagen met de trein. Richting of via Noord-Brabant. Dus ik prijs me gelukkig dat ik zelf niet met de trein hoef, als ik hoor wat voor kwalitatief uitermate teleurstellende liederen er worden gezongen in de trein. Voor mij is dit een gewone, wat grijze februarimaandag op kantoor. Mijn feest- en treinweek begint pas op donderdag, als ik naar Amsterdam ga voor de eerste van drie concerten van Turin Brakes. Dus ik ga gewoon naar kantoor, voor twee drukke dagen die ik enigszins gestructureerd door probeer te komen. Deze maandag lukt dat maar matigjes. Het helpt dat ik minder meetings heb deze dagen, maar ik doe mijn best.

Dinsdag / 21-2

Ik begin mijn dag met een takenlijstje en half 4 ben ik al klaar. Alles wat ik moest doen – inclusief de out of office-melding aanzetten, is al klaar. Nog anderhalf uur over om dingen te doen waarvan ik niet had verwacht om eraan toe te komen. Een voor mij vrij unieke situatie…

Die avond lees ik verder in het boek van mijn literatuurcursus, Trofee van Gaea Schoeters. Een boek wat ik heel graag mooi probeer te vinden, maar waar ik vanwege de onderwerpskeuze maar niet echt inkom. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling van de auteur. Het leest in ieder geval wel fijn door, dus dat is positief.

Woensdag / 22-2

Vakantie. Dit is de grote voorbereidingsdag voor de trip. Een vriendin van mijn vriendin komt op de katten passen, dus vandaag poetsen we het huis, ruimen we op, pakken we onze spullen voor de reis en kijken we De Avondshow terug. Ik lees nog een beetje in mijn boek, maar veel meer tijd over is er niet. Tijd voor avontuur.

Donderdag / 23-2

Vandaag gaan we met de trein naar Amsterdam. In de ochtend fixen we nog wat dingen in huis, verschonen we het bed en pakken we de toilettas in. Daarna reizen we zonder veel gedoe richting Amsterdam: de NS doet haar werk.

Aangekomen in Amsterdam blijkt het een wat grijze dag, maar dat mag de pret niet drukken. Halverwege de middag ontmoeten we een Duitse vriend op het station, lopen we naar hotel, dumpen we onze spullen en gaan we nog even rondkijken in wat winkels en uiteindelijk lekker eten.

’s Avonds zijn we rond half 8 in Bitterzoet, waar iets na achten Turin Brakes het podium betreedt. Het is weer even inkomen voor mij, al ligt dat niet aan de band die als vanouds een toffe show speelt. Ze spelen nummers van het nieuwe album Wide-Eyed Nowhere en klassiekers als Underdog (Save Me) en The Door. Leuk ook om weer wat bekende gezichten zien, bekend van internet of eerdere bandoptredens. Na afloop drinken we nog een biertje, krijg ik een nieuw Turin Brakes t-shirt (er is verder helaas geen merchandise omdat de band met de trein is gekomen en maar beperkt bagage mee kon nemen).

Vrijdag / 24-2

De vrijdag begint regenachtig na een wat gare nacht in een prima hotel in Amsterdam. Op een snurkende Duitser na, heb ik eigenlijk niet veel te klagen over de nacht, maar ik lig toch regelmatig wakker. De dag begint met een zoektocht naar een vegan ontbijttentje op niet al te verre afstand (gezien de regen). Uiteindelijk lopen we alsnog ruim een uur rond voor we op een plek komen die open is en er gezellig uitziet. Dus zo fijn is Amsterdam (centrum) nu ook weer niet voor vegans…

Tijdens deze ochtendverkenning komen we langs een aantal leuke winkels, waaronder een toffe stempelwinkel / kantoorboekhandel en wat kledingzaken. Aangezien we in Nijmegen geen Uniqlo hebben, maak ik van de gelegenheid gebruik – nu we er toch zijn – om een nieuwe blouse en muts te scoren.

Rond een uur of drie reizen we naar Utrecht, waar het ook regent, maar wel iets warmer lijkt. Na het inchecken in het hotel, lopen we de stad in, eten we bij Copper Branch (het is oké, maar ik zou er niet voor omreizen) om uiteindelijk rond acht uur in De Helling te zijn voor het tweede concert.

Dit tweede concert is het hoogtepunt van het weekend: het publiek is leuk, het geluid is top en ik zit er zelf ook lekker in. Ik maak een video van No Rainbow (slotnummer van het nieuwe album). Daarnaast filmt een andere fan zo’n beetje het halve concert. Check die videos hier.

Hoewel we eigenlijk makkelijk de trein naar huis hadden kunnen nemen – is het gewoon ook best fijn om in Utrecht te slapen. Zeker aangezien we de volgende dag ook weer naar Rotterdam doorgaan.

Zaterdag / 25-2

We brunchen bij een drukbezet Gys (het is heel lekker, aanrader, en op een verdwaald ei in één gerecht na en optionele koemelk in de koffie helemaal vegan). Daarna bezoeken we nog wat leuke winkeltjes hier en daar, maar kopen eigenlijk niks. Vervolgens nemen mijn vriendin en ik afscheid van onze Duitse vriend en pakken wij een volle trein naar Rotterdam. Er zijn werkzaamheden, dus waarschijnlijk is het daarom drukker. Of misschien gewoon omdat het weekend is?

In het zonnige Rotterdam zijn we na een dik kwartier lopen in ons hotel. Fijn om weer in deze stad te zijn. Mijn vriendin en ik bewaren mooie herinneringen aan ons vorige bezoek – dat was vlak voor het Eurovisie Songfestival in 2021. Nu struinen we langs de leuke winkeltjes en tentjes aan de Nieuwe Binneweg en Witte de Withstraat. Uiteindelijk eten we ramen bij Takumi (lekker! vegan options! nice!) en hebben we daarna nog een uurtje over: het optreden begint een stuk later dan de vorige avonden.

Na een support set van Dog Byron begint Turin Brakes uiteindelijk rond tien uur te spelen. Het publiek heeft volgens mij al wat meer gedronken en zin in een wild avondje. Turin Brakes voelt de stemming in het uitverkochte Rotown goed aan en dropt in de encore de twee rustige nummers (misschien ook omwillen van de tijd). Het is weer een heel erg fijn concert, maar kan niet toppen aan de avond ervoor. Dat maakt ook niet uit, want we hebben nog steeds een heel fijne avond. En leuk om hier samen met mijn vriendin te zijn. We komen wel nog een andere Nederlandse fan tegen die ik via Facebook ken. Dus toch weer een bekend gezicht gespot!

Zondag / 26-2

Zondagochtend hebben we een lazy checkout van 12:00 uur. Ik ben al een stuk eerder wakker en lees een beetje in mijn boek. Als we klaar zijn voor de dag, lopen we naar SUE, waar we blijkbaar de vorige keer ook al waren geweest (maar dat waren we even compleet vergeten). De brunch is top: lekkere gerechten en lekkere zoetigheid (waarvan veel suikervrij en alles vegan).

Het is fris, maar er is wel een lekker zonnetje, dus lopen we in dat lekkere zonnetje een heel stuk door Rotterdam naar een kringloopwinkel. Onderweg scoren we nog spontaan een lekker bakje koffie bij Evermore. Eind van de middag reizen we moe maar voldaan terug naar Nijmegen. Onderweg luisteren we oude afleveringen van Dear Hank & John. Thuisgekomen eten we met onze kattenoppas, knuffelen we moet onze katten en ben ik ook best blij om weer lekker thuis te zijn. Het was een geslaagde tour. En het weekend is nog niet eens helemaal voorbij… Want maandag ben ik ook een dag je vrij.